Нестандартні уроки та їх проведення
Учитель української мови та літератури Білогруд Г.П.
Вдале поєднання традиційних методів навчання з інформаційно-комунікаційними технологіями (ІКТ) може значно підвищити продуктивність вивчення будь-якого предмета. Ілюструючи події, процеси та явища, які є об'єктами вивчення, за допомогою ІКТ, учитель урізноманітнює урок, робить його інтенсивним, інтерактивним. Крім того, слід зазначити, що учням на таких уроках більш цікаво.
А щоб ще більше захопити учнів, залюбити їх у літературу та мову, практикую нестандартні уроки. І саме досвідом проведення таких уроків хочу поділитися.
У своїй роботі «Використання інноваційних форм проведення уроків » Маляревич С.О. наголошує на тому, що учитель, готуючись до уроків, повинен брати до уваги дані американських вчених В.Льюїса та Ф.Тильдемана про те, що люди запам'ятовують близько 10% того, що вони чують, 30% того, що читають, 50% того, що бачать і 90% того, що роблять.
Інші дослідження свідчать:
- лекція дає 5% засвоєння інформації;
- читання – 10%;
-аудіовізуальні методи – 20%;
- демонстрування –60%;
- групові дискусії –50%;
- активне навчання –70%;
- навчання інших – 90%.
Нестандартний урок — це імпровізоване навчальне заняття, що має нетрадиційну структуру. Назви уроків дають деяке уявлення про цілі, завдання, методику їх проведення. Нестандартні уроки більше подобаються учням, ніж буденні навчальні заняття. У них незвичайні задум, організація, методика. Тому багато педагогів бачать у них прогрес педагогічної думки, правильний крок у напрямку демократизації школи. З іншого боку — перетворювати нестандартні уроки в головну форму роботи, вводити їх у систему недоцільно через відсутність серйозної пізнавальної праці, невисоку результативність, великі втрати часу. Кожен педагог постійно вдосконалює методику проведення класичного уроку, і, разом з тим, в навчальний процес впроваджуються нестандартні уроки. Адже їх використання сприяє формуванню пізнавальних інтересів школярів. Учні безпосередньо беруть участь у процесі навчання. Це сприяє виробленню колективізму, дає можливість для обміну інтелектуальними цінностями, порівняння й узгодження різних точок зору про об’єкти, які вивчаються на уроці.
Але ефективність нестандартних уроків забезпечується тільки тоді , коли учителем володіє методикою їх проведення та уміє вдало використовувати їх з традиційними формами роботи.
Такі уроки сприяють розвитку творчості, формуванню власних поглядів на проблеми, які слід вирішити. Під час цих занять школярі вчаться зіставляти, узагальнювати, систематизувати, розвивають мовлення.
Таких нестандартних форм проведення уроків можна нарахувати понад 50 видів , які використовують вчителі у своїй роботі. Це такі, як:
- бінарні уроки;
- віршовані (римовані) уроки;
- інтегровані (міжпредметні) уроки;
- уроки-дискусії (урок-діалог, урок- диспут, урок-засідання, урок-круглий стіл, урок-прес-конференція, урок-семінар);
- уроки-дослідження (урок-знайомство, урок-панорама ідей, урок «Що? Де? Коли?»);
- уроки-звіти (урок-аукціон, урок-захист, урок-композиція, урок-концерт, урок-презентація, урок-ярмарок, урок-екзамен);
- уроки-змагання (урок-конкурс, урок-турнір, урок-мозкова атака);
- уроки-мандрівки (урок-екскурсія, урок-марафон, урок-подорож);
- уроки-сюжетні замальовки (урок-віночок, урок-казка, урок-картинна галерея, урок-фестиваль, урок-ранок).
Віршовані (римовані) уроки. Це такі нестандартні уроки, що проводяться у віршованій формі. Всі етапи такого уроку, всі завдання, задачі, пояснення – римовані тексти. Як правило, ці уроки підсумовують вивчені теми, тобто є узагальнюючими (систематизуючими), їх структура подібна до структури уроків узагальнення знань.
Але такі уроки, на мою думку, не кожен зможе провести на належному рівні і досягти бажаного результату. Адже тут дуже обережно, продумано потрібно підходити до висвітлення матеріалу. Інколи необережне слово (рима) може перекреслити весь задум уроку (викликати сміх, невдоволення, сарказм). Проводити такі уроки може учитель, який має поетичні здібності і уміє засобами рими передати задум уроку.
Важливо зазначити, що римовані уроки максимально зосереджують увагу школярів, бо матеріал подається стисло – віршами, і не можна пропустити основне, треба уміти його чітко виділити й зробити певні висновки. Саме тому учитель повинен розуміти, чи під силу буде учням зрозуміти задум такого уроку. Якщо учитель впевнений в силах своїх учнів, то такі нестандартні уроки стають справжнім святом для учнів, а також і вчителя. (Я не практикую таких уроків, але з величезним задоволенням проводжу уроки, пов’язані з музикою, ( так як я фахівець), і які дуже люблять діти). Але в селі проживає місцева поетеса Галина Кравченко, з якою я співпрацюю ось уже більше десятка років, і поетизовані уроки я проводжу на основі її творчості (відповідно до тематики уроків)
Нещодавно вийшла її третя книга «Неспокій серця», де всі віршможна використовувати у роботі учителя як мови, так і літератури (і не тільки). Практикую в своїй роботі проводити уроки-дискусії (діалоги, диспути і т. п.) після вивчення певної теми.
Саме метою таких уроків є поглиблення й систематизація знань школярів з предмета.
Здається, що дуже легко проводити урок-дискусію. Дав учню запитання – вона й відповідає. Але в тому ж і проблема – яку відповідь можна почути, і як з неї виплутатися? Саме такі нестандартні форми організації уроків обов’язково мають містити підготовчий етап. І тому я зазделегідь повідомляю тему дискусії, залучаю дітей до активної роботи (даю їм завдання, до яких вони повинні продумати запитання, а разом з тим - відповіді на них (в разі доповнення). Це сприяє розвитку пізнавальних інтересів школярів, збагаченню лексичного запасу, необхідного для висловлення своїх думок як усно, так і письмово. Такі уроки розширюють також досвід спілкування, бо особлива увага під час їх проведення приділяється саме формуванню вмінь запитувати й відповідати.
Але такі уроки не можна запланувати в деталях, прорепетирувати, розіграти.І все-таки певна підготовка до навчальної дискусії необхідна. Це - попередня підготовка, проведення дискусії , підведення підсумків.
Такі уроки проводжу в кабінеті виховної роботи (так як я є заступником директора школи з виховної роботи.)
Саме тут є всі умови для проведення сучасного уроку: круглий стіл, (де учні бачать один одного),плазмовий телевізор, ноутбук ,колонки,проектор, екран і ін.. ).
Уміла дискусія - майже мистецтво. Успіх її багато в чому залежить від учителя, від осмислення ним ролі та функції ведучого :
- перед початком дискусії називаю тему, обгрунтовую її вибір, ясно формулюю мету;
- у перші ж хвилини дискусії, створюю обстановку, при якій кожен учень міг би вільно висловлювати свою думку, і в той же час - відстояти її.
- намагаюся не перешкоджати бажаючим виступати, але й не примушую до виступу, намагаюся, щоб під час дискусії панував дух щирості та відвертості;
- стимулюю активність учасників;
- направляю дискусію в русло наміченої мети;
- не поспішаю виправляти тих, що помиляється,
( надаю таку можливість слухачам)
Намагаюсь не втручатися в обговорення без особливої необхідності, не перериваю учасників спору на півслові, не підтримую ні одну із сторін, коли іде спор.
Будь-яку суперечку, навіть ту, яка йде за всіма правилами логіки, може погубити одна обставина: якщо учасники дискусії забувають про етику спору. Тому на початку дискусії нагадую учням правила спору.
На третьому етапі підводяться підсумки дискусії.
Ще одна цікава форма уроку - це урок-презентація, або урок-вистава. (я дуже люблю ці уроки, учу дітей робити презентації, створюю з них відео-фільми, учу їх озвучувати презентації (як текстом, так і музикою)
Основа уроку - це викладення матеріалу, що ілюструється малюнками, простими і анімованими схемами, анімаційними і відеофільмами. Пошук матеріалів до уроку проводиться заздалегідь. Всі підібрані матеріали об'єднуються, найчастіше за допомогою програми PowerPoint, в загальну презентацію. Після створення презентацій ми їх переглядаємо за допомогою мультимедійного проектора, аналізуємо, робимо поправки (висловлюються самі учні) і оцінюємо роботи.
Які ж переваги такого уроку?
Учні отримають досвід:
- відбору матеріалу для презентації з теми свого проекту;
- використання інформації, що міститься в мультимедійних продуктах, для виконання своїх завдань;
- створення презентації в програмі MS Power Point.
(Все це проводиться під пильним контролем учителя)
У літературі не існує загальновизнаної класифікації презентацій за типом вмісту і оформлення. Але все-таки, приступаючи до створення презентації, наголошую учням на цілі, яких вони повинні досягти в результаті створення даної презентації; на завдання, які належить виконувати в ході їхнього виступу;
Практикую в своїй роботі уроки-вистави,де як і учитель, так і учні проводять велику попередню роботу (створюють проект такого уроку). Готуються діти до таких уроків дуже відповідально, серйозно і з великим задоволенням.
(Адже попереду – вистава, усміхнені обличчя, слова подяки).
Так, з учнями 6 класу був проведений урок-вистава «Смійтеся на здоров’я» (за творчістю Павла Глазового).
В підготовці уроку-вистави обговорювались різноманітні питання: це вибір ролей, костюмів, проведення фотосесій, підбір цікавих матеріалів, озвучення сценок, гуморесок, виконання пісень, постановка танців, тощо. Урок-вистава базувався (на весь урок) на презентації («Смійтесь на здоров’я»)
На протязі своєї педагогічної діяльності практикую уроки-заліки (на основі лекцій - з літератури, з української мови – на основі тієї чи іншої теми)
Завдяки таким урокамперевіряються наявні знання учнів з певної теми або певного твору. Такі уроки сприяють розвитку механічного та смислового запам'ятовування, якості мислення (глибина, широта, самостійність тощо), мовлення. Підготовка до уроку-заліку передбачає збереження учнями необхідного навчального матеріалу.
Урок-брейн-ринг передбачає перевірку знань учнів у нетрадиційній формі. Так, замість традиційного індивідуального опитування об'єдную учнів в групи або в команди. Безумовно, додаткової цінності надає ретельно дібраний літературно-мовний матеріал і укладений в презентацію, яка красиво і цікаво оформлена, проектується на екран (тут же учні бачать правильність чи неправильність своїх відповідей) Психологічна цінність таких уроків полягає в тому, що використовується групова або командна робота.
Урок-композиція є однією з форм подання матеріалу за допомогою мистецтва (музики, літератури). Побудова уроку-композиції передбачає виклад матеріалу в певній послідовності з додаванням літературних і музичних елементів, репродукцій. Отже, цей урок є прикладом можливої інтеграції будь-якого предмета з літературою, а то й музики, образотворчого мистецтва. Ці уроки об’єднують в собі і літературу, і музику, і акторську гру, і декламування віршів, і хореографію, і кіно. Так з учнями 7-9 класів була створена літературно-музична композиція «Твоє ім’я увінчане в віках, Кобзарю!»
Коли був підібраний матеріал для композиції, розділені ролі, слова, відшліфована гра кожного учня-актора, я створила фільм-композицію, на фоні якого проходила вся літературно-музична вистава.
Урок-казка (проводжу , коли веду уроки у п’ятому класі) спрямований на розвиток уяви та творчого мислення учнів: Цьому сприяє залучення школярів до складання сюжету казки.
У п’ятому класі вивчається казка «Микита Кожум’яка». Але для екранізації чи рольової гри – матеріал не підходить (окрім І частини). І я вирішила дати учням завдання – як можна продовжити казку, щоб вона вийшла завершеною і цікавою. Вони знайшли мультиплікаційний фільм ,у якому Микита перемагає Змія. І частину – зіграли, а продовження і кінець розіграли мультиплікаційним фільмом. Казка вийшла дванадцятихвилинна, але учні були горді з того, що вони зіграли: князя, княгиню, князівну, джуру, тощо. Казку показували неодноразово учням 1-4 класів.
Інсценізація казки формує мовленнєві здібності учнів, сприяє естетичному розвитку.
Дуже люблю твір І.С.Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я» .
Кожен раз, коли зустрічаєшся з героями цього твору, хочеться щось новенького сказати про них. І здається – все вже сказано.
У мене виникла думка – екранізувати цей твір. Так, це великий проект, забрав багато часу, нервів, недоспаних ночей, але результат – вражає. Як учні старалися приблизитися до героїв повісті, старалися передати характер кожного із них! У фільм-виставу ми вносили свої поправки, змінили кінцівку, внесли обряд весілля. В результаті – фільм-вистава на 1 годину (викладений у соц.мережу , переглядів – біля 1000)
Коментарi